יום שבת, 10 באפריל 2021

אירועי יום העצמאות חינם ברחבי הארץ

יום העצמאות הקרוב 73 אתרי מורשת יהיו פתוחים חינם (חלקם בהרשמה מראש אז הזדרזו להרשם!)

ההרשמה נפתחת היום יום א!

נלקח מכאן-    https://shimur.org/events/independence-day-73/


מרכז

מוזיאון בית ראשונים הרצליה

חוגגים עצמאות  במוזיאון בית ראשונים הרצליה, סיור מודרך בתצוגת החוץ, ומשימות חדר בריחה ברחבי המוזיאון.

שעות פעילות: 13:00-09:00

שעות סיורים: כל שעה עגולה

כתובת: הנדיב 8 הרצליה מיקוד 4648512

פרטי התקשרות: 09-9504270, Brh.museum@gmail.com

 

מוזיאון ההגנה

המוזיאון ממוקם באחד מבתיה הראשונים של תל-אביב  בביתה של משפחת שרת-גולומב. שניים מחדרי הבית  שומרו כפי שהיו בראשית שנות ה-40, כאשר שימשו כמטה החשאי של ארגון ה”הגנה”. לחלק השמור נוספו שלוש קומות של תצוגה מוזיאלית. התצוגה במוזיאון מציגה את התפתחותה של ה”הגנה” – כוח המגן העיקרי של היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי מימיו הראשונים, תרומתו להגנה על היישוב בימי המאורעות, הקמת יישובי “חומה ומגדל”, מפעל ההעפלה, מלחמת העצמאות, הקמת המדינה והקמת צה”ל. התצוגה כוללת סרטים ומוצגים מגוונים.

פרטי התקשרות: 03-5608624, דוא”ל hagana_museum@mod.gov.il

שעות פעילות: 16:00-09:00

כתובת: שד’ רוטשילד 23, תל אביב

שייך למשרד הביטחון, יחידת המורשת והמוזיאונים

 

מוזיאון לח”י ע”ש אברהם שטרן

מוזיאון לח”י מזמין אתכם לחגוג איתנו את עצמאות ישראל, לגעת בעבר במגוון פעילויות מרתקות וחוויות לכל המשפחה: חיפוש בסליקים, מילוי יומן מבצעים, תשבצים, חידות, כתבי חידה, הקרנת סרטים ברצף לאורך כל היום והדרכות מלאות. מוזיאון לח”י ממוקם בשכונת פלורנטין הצבעונית והמיוחדת, בבית ההיסטורי בו נתפס ונרצח אברהם שטרן –’יאיר’, מפקד ומייסד מחתרת לח”י. התצוגה מספרת על חייו של אברהם שטרן ועל המחתרת שייסד – לח”י, שלחמה לגירוש הבריטים ולהקמת מדינה חופשית בארץ ישראל. במהלך היום יצאו סיורים מודרכים.

שעות פעילות: 16:00-09:00

פרטי התקשרות: 03-6820288 דוא”ל: lehi_museum@mod.gov.il

כתובת: רח’ שטרן 8, תל אביב

שייך למשרד הביטחון, יחידת המורשת והמוזיאונים

 

מוזיאון האצ”ל בתש”ח

מוזיאון האצ”ל בתש”ח מנציח את 41 לוחמי “הארגון הצבאי הלאומי” (אצ”ל) שנפלו במערכה לשחרור יפו, והוקם באזור הקרב על שפת ימה של העיר. התצוגה מתמקדת בפעילות האצ”ל להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל בשנת תש”ח, החל מהחלטת החלוקה של האו”ם ביום כ”ט בנובמבר 1947 (ט”ז כסליו תש”ח) ועד השתלבות האצ”ל בצה”ל ב- 1 ביוני 1948. במוקד התצוגה תיאור המערכה ביפו שנועדה להסיר את איום הצליפות מעל תושבי תל-אביב. ביום העצמאות יוקרנו במקום סרטים, יתקיימו סיורים מודרכים, הפעלות לילדים וכן עדות אישית מרגשת מפי לוחם אצ”ל לשעבר יוסק’ה נחמיאס.    

שעות הביקור: 16:00-09:00

טלפון: 03-5177180 ,  03-5172044

שייך למשרד הביטחון, יחידת המוזיאונים

מרכז מבקרים שרונה

הצטרפו ליום סיורים מרתק בשרונה בו תוכלו לגלות בכל שעה חלק נוסף בהיסטוריה המרתקת והמגוונת של המקום. החל בסיור המספר את סיפור הקמתה של המושבה בשנת 1871 על ידי הטמפלרים, דרך הפרק הציוני של המושבה ותפקידה לפני ובשנים הראשונות להקמת מדינת ישראל, סיור מחתרות מרתק על המאבק נגד השלטון הבריטי, ועד הסיור שיפזר ערפל מעל שורה של פרשיות מפתח המסמלות את המהפך בעוצמתי שהתחולל כאן – ממושבה גרמנית בעלת גוון משיחי למקום שבו התחילו הביון הישראלי, מוסדות המדינה וצה”ל. כל זה נמצא בלב ליבה של העיר ללא הפסקה תלאביב-יפו.

שעות פעילות: 19:00-09:00

כתובת: אלוף אלברט מנדלר 11 – שרונה, תלאביב-יפו. חניה חינם בחניון שרונה מרקט

פרטי התקשרות: 03-6049634 ,  https://www.visit-tlv.co.il/

 

בית יוסף באו

יוסף באו היה אמן רב תחומי – הוא פתח סטודיו לגרפיקה, ציור ואנימציה ובו עיצב כותרות לסרטי קולנוע, כרזות פרסום צבעוניות וסמלים ייחודיים. כמו כן בנה במו ידיו קולנוע קטן וציוד צילום. במקביל ניהל חיים סודיים כגרפיקאי הראשי של “המוסד” וזייף בין השאר מסמכים ותעודות למרגלים. במקום ניתן לחזות במכלול יצירותיו, כולל קולנוע, אנימציה, ציור, גרפיקה, סיפורת ומחקר הלשון העברית, המתובלים כולם בהומור על פי השקפת עולמו האופטימית. יוסף היה ניצול מחנה הריכוז פלאשוב שבו התחתן בסתר עם רבקה ואת חתונתם מראים בסרט “רשימת שינדלר”. אתם מוזמנים לסיור ולמופע קצר בו תשמעו את ספור המוזיאון וסיפור חייהם המופלא של רבקה ויוסף באו.

שעות פתיחה: 16:00-12:00 בכל שעה יתקיים המופע.

כתובת: רח’ ברדיצ’בסקי 9 תל אביב (ליד שדרות רוטשילד והבימה)

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 054-4301499 , 054-4212730

 מרכז מבקרים מקוה ישראל

מקוה-ישראל הינו בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל, ולמעשה הישוב החקלאי הראשון בארץ בעת החדשה. החל ממלחמת העולם הראשונה בית הספר שינה את אופיו לבית ספר ישראלי בעל זיקה חזקה מאד להוויה הישראלית באותה תקופה. השפה המדוברת הייתה השפה העברית, העבודה עברית ובעיקר הגנה עברית. כאן התנדבו רוב התלמידים והמורים לארגון ה”הגנה”, כאן התאמנו בנשק, כאן הוסתר נשק בסליקים, כאן הומצאו כלי לחימה והבולטת ביניהם “הדוידקה”. במקום בולטים האתרים שבהם התרחשו המאורעות, המכניקה בה הומצאו כלי נשק. מרתפי היקב בהם התאמנו, הוסתרו נשקים והושבעו ל”הגנה”. בפינות רבות קמו אנדרטאות ולוחות זיכרון לזכר הנופלים. הגן הבוטני במקום היה גם הוא זירת פעילות נמרצת לטובת ה”הגנה”.

שעות פעילות: 9:00- 13:00 סיורים בכל שעה עגולה.
מחויב בתיאום מראש בלינק
 : https://tickchak.co.il/11331
פרטי התקשרות: 03-5030489 , דוא”ל: orly@shimur.org.il
WAZE:  מרכז המבקרים מקוה ישראל (הכניסה משער קראוזה בחולון).

 

בית בן-גוריון

מה עשה בן-גוריון בלילה האחרון לפני ההכרזה על הקמת המדינה? מה אכל לארוחת בוקר ביום ההכרזה? מתי יצאו פולה ודוד מביתם אל הטקס המרגש? מזמינים אתכם להיכנס אל מאחורי הקלעים של הדרמות הגדולות, שהתרחשו ב 72 השעות האחרונות לפני הכרזת העצמאות. בואו לבקר בביתם הפרטי של פולה ודוד בן-גוריון, הבית בו הכול קרה. סיורים מודרכים, פעילויות יצירה, ריקודי עם בחצר.

שעות פעילות: 9:00 – 16:00

כתובת: שד’ בן-גוריון 17, תל אביב.
יש להירשם מראש בקישור: https://did.li/rTWYH

פרטי התקשרות: info@bg-house.org  03-5221010 שלוחה 1.

 מוזיאון ז’בוטינסקי ומוזיאון האצ”ל

מותנה בהרשמה מראש

אתם מוזמנים להצטרף למסע בעקבות ז’בוטינסקי ומחתרת האצ”ל והמאבק על הקמת המדינה . מצפה לכם חוויה של שלוש קומות היסטוריה ומורשת עם מיצגים אור קוליים וסיורים מודרכים.

 שעות פעילות: 15:00-9:00 סיורים בכל חצי שעה עגולה

 כתובת: המלך ג’ורג ‘ 38 , תל אביב . הכניסה מחייבת הרשמה מראש לשעה מוגדרת הכניסה דרך מוזיאון האצ”ל

 פרטי התקשרות: museumi@jabotinsky.org , פרטים נוספים בדף הפייסבוק של מכון ז’בוטינסקי ובטלפון : 03-7525902

 

מוזיאון נחום גוטמן

‘מכניקת הזורמות’- שש האמניות המשתתפות בתערוכה מציגות ציור חצוף, ילדי, גופני ומיני, המתבונן בתקופת הילדות, הנעורים והבגרות שלהן ושל דמויות מחייהן. הן נמנות על דורות שונים באמנות הישראלית העכשווית, ושונות זו מזו בסגנונן ובאופני עבודתן. עם זאת נדמה שכולן מציגות שפה נשית חדשה, שמצפצפת על כללי הנימוס ומלגלגת על סמכות, סדר והרמוניה. ‘מאחורי קירות המוזיאון’- תערוכה פעילה לכל המשפחה המציגה תהליך אוצרות והקמה של תערוכה חדשה שתוקם בין כתלי המוזיאון. במסגרת התערוכה, יוכלו המבקרים להבין באופן פעיל את הפונקציות של המוזיאון ויחידותיו – אוסף, ארכיב, גלריות, מחקר וחנות המוזיאון. בתערוכה מוצגות עבודות מופת של נחום גוטמן.
שעות פעילות: 15:00-10:00

כתובת: רחוב שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב-יפו
פרטי התקשרות: 03-5161970, info@gutmanmuseum.co.il

מוזיאון חוסמסה יד ל”הגנה”

הנכם  מוזמנים להגיע לאזור חוסמסה בחולון אשר שימש כמחנה אימונים לארגון ההגנה בשנות ה-30, לגלות את בית הבאר הצופן בתוכו סודות רבים, הסליקים המפוזרים סביבו והיכרות עם התותח הצברי הראשון שנוסה במקום- הדוידקה.

שעות פעילות: 14:00-09:00. הדרכה תתחיל כל חצי שעה, סרט יוקרן כל 15 דק’. (הדרכה אחרונה בשעה 13:30).
כתובת: דוד אלעזר 53, חולון.

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש https://eventbuzz.co.il/ykdjg  טלפון: 03-505-0425

 

מוזיאון ראשון- לציון

המוזיאון נמצא במתחם ההיסטורי  של המושבה. במוזיאון תצוגות מרהיבות החושפות את המבקרים לחיי המתיישבים הראשונים ולמעשיהם שהיוו את המסד למדינה שבדרך. בתערוכות מציג המוזיאון את יצירת סמלי הלאום בראשון לציון: הדגל, “התקוה”, חידוש השפה העברית, בית הספר העברי הראשון. במבנים המשוחזרים מוצגים ריהוט ופריטים אותנטיים של אותה תקופה ומוצגות בהם תערוכות שונות כמו: “אדם ואדמתו” המציגה את ראשית החקלאות בראשון לציון, “בגדי ראשונים” דמויות מהמושבה הלבושות בבגדי התקופה, “בעבודה ובמלאכה” המציגה רחוב של בעלי מלאכה משנותיה הראשונות של המושבה, והמרתף בו התגורר נפתלי הרץ אימבר, מחבר “התקוה”,אשר בו מוצגת תערוכה אודות ראשון לציון כערש הולדת ההמנון.

טקס הנפת הדגל הראשון, המסורתי והחגיגי בשעה 11:30, סיורים בתערוכות, תחנות משחק באוירה ישראלית עם דמויות היסטוריות,, מעגלי הורה קומיים, הפעלות מוסיקליות ותאטרליות.

שעות פעילות: 10:00-14:00

כתובת: רחוב אחד העם 2, ראשון-לציון

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 03-9598862/90

 

 מכון איילון, רחובות

סיפורו של מכון איילון הוא פרשיה עלומה, שהתרחשה בשנים 1945- 1948 בין תום מלחמת העולם השנייה ועד הקמת מדינת ישראל. תחת עינם הפקוחה של הבריטים, ששלטו בארץ, הקים ארגון ה”הגנה” מפעל תת-קרקעי לייצור כדורים לתת-מקלע “סטן” בגבעת הקיבוצים, בצפונה של העיר רחובות, בסוף שנת 1945. כינוי הסתר של המפעל, בפי אנשי ההגנה, היה “מכון איילון”. בבניית המכון והפעלתו השתתפו אנשי קבוצת הצופים א’, שעברו לגבעת – הקיבוצים ואנשי התעשייה הצבאית במחתרת. במהלך שנת 1947, הצטרפו אליהם הכשרת הפלמ”ח מחפצי-בה וחברים מקבוצת “הבונים”. המכון התת-קרקעי, ששטחו היה כ – 250 מ”ר, כוסה בשכבת אדמה בעובי של כ – 4 מ’. שני פתחיו הוסוו על ידי מבנה מכבסה ומאפיה. מעל המכון וסביבו הוקמו מבני מגורים, חדר-אוכל, רפת וגן ירק – קיבוץ תמים למראה. המכונות לייצור כדורים נרכשו בפולין ע”י “ההגנה”, והוברחו בדרכי סתר לבירות ומשם לארץ – ישראל, סיפור בלשי בפני עצמו. מכון איילון היה המפעל הגדול של תעש במחתרת, ובו יצרו יותר משני מיליון כדורי 9 מילימטר לתת-מקלע “סטן” תוצרת תעש. לאחר הקמת המדינה הועברו מכונות הייצור למפעלי התעשיה הצבאית ברחבי הארץ. אנשי קבוצת הצופים א’ עלו על הקרקע והקימו את קיבוץ מעגן מיכאל, ליד קיסריה.

שעות פעילות: 09:00-16:00 בשעה 15:00 – סיור אחרון, משך הסיור כשעה
פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 08-9406552

 

בבית כנסת החורבה והבית השרוף

בית כנסת החורבה מגולל סיפור של בניה הרס ושיקום, על התמדה, אמונה וגם צדק היסטורי. הסיפור מתחיל בתחילת המאה ה18 עם בניית בית הכנסת ע”י תלמידיו של רבי יהודה החסיד, מספר שנים לאחר מכן הוא נהרס ע”י השלטון העות’מאני, ומכאן מגיע שמו החורבה. ב 1864 הוא שופץ ונבנה מחדש אבל לאחר נפילת הרובע במלחמת העצמאות הירדנים מפוצצים אותו כאקט סימבולי.  ב 2010 הוא נבנה מחדש כשחזור של אותו בית כנסת ועומד במלוא תפארתו בלב הרובע היהודי.
הבית השרוף הבית השרוף הוא כינוי לאחד מבתי המגורים של עשיר ירושלמי מימי הבית השני. הבית השרוף הוא אחד מהעדויות המרגשות ביותר מהמאורעות שקדמו לחורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה. מיצג אור קולי מרהיב, יחזיר אותנו אחורה בזמן ויכניס אותנו אל בני משפחת קתרוס לימים האחרונים שלפני נפילת בית המקדש השני. 

שעות פעילות: 18:00-10:00

כתובת: רחוב היהודים 89, הרובע היהודי, ירושלים.
פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש orders@jqc.co.il  או דרך מוקד להזמנות 4987.*

 

מרכז מורשת גבעת התחמושת

 סיורים מודרכים והקרנות מיצג אורקולי תלת מימדי באתר הקרב בכל חצי שעה.

שעות פעילות: 15:30-9:00 יציאה לסיור אחרון

כתובת: רח’ זלמן שרגאי 5 ירושלים. 15/5

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש האינטרנט של מרכז מורשת גבעת התחמושת http://www.g-h.org.il/activities    

 

“לגעת בנצח” בית הדסה

המקום מספר את סיפורה ההיסטורי המרתק של עיר האבות והאימהות, מקום שורשי עם ישראל, במהלך המסע המבקרים עוברים חוויה סוחפת של 4000 שנות היסטוריה דרך תחנות הזמן של חברון. במיצג “לגעת בנצח” המבקרים מצטרפים למשפחה ישראלית העוברת משבר משפחתי שבעקבותיו היא יוצאת למסע שורשים היסטורי מרתק. יחד עם המשפחה הם חווים את מעמד קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו, ממשיכים במפגש יעקב ובניו, ועוברים את דרכו ההיסטורית של עם ישראל מימי התנ”ך, דרך היישוב הישן ופרעות תרפ”ט עד ימינו אנו.

שעות פעילות: 10:00-15:00, סיור מודרך בכל שעה עגולה , סיור אחרון יצא ב14:00.

כתובת: מרכז מבקרים “לגעת בנצח” בית הדסה חברון בwaze
פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש, 072-2213660, orders@hebron.com

 

בית ילין במוצא

בית ילין במוצא הוא בית המשפחה היהודית הראשונה שהניעה מהלך של ישוב יהודי מתחדש בעמק מוצא בעת החדשה. הבית והבוסתן היחודי שלצידו יהיו פתוחים לביקורים ביום העצמאות.

שעות פעילות: 10:00 – 14:00, שעות סיורים: 9:00, 11:00, 13:00

משחק הפיצוח קוד הכספת ותשבצי ענק בשעות 10:00 ו12:00

כתובת: בית ילין במוצא, על כביש 1 הישן (בwaze: בית ילין במוצא)

פרטי התקשרות: 02-5345443

הרשמה מראש בקישור: https://tickchak.co.il/11335

 מרכז המבקרים בית לוי אשכול בירושלים

מרכז המבקרים בית לוי אשכול נמצא במבנה ההיסטורי ששימש כבית ראשי הממשלה בראשית ימיה של מדינת ישראל. במרכז האינטראקטיבי החדש יוכלו המבקרים ליהנות מסיור חוויתי המשלב ישן עם חדש ואת העבר עם ההווה. התחנות הפזורות ברחבי הבית חושפות את המבקר לפועלו ולחייו של לוי אשכול. מרכז המבקרים בבית לוי אשכול משמר את תפקידו של הבית כמעון ראשי הממשלה, ושוחזרה בו תחושת הביתיות והעבר המפואר של המקום. אנו מזמינים אתכם לפסוע בין פינות הבית וללמוד על אירועים שקרו בעשוריה הראשונים של המדינה, שהשלכותיהם ממשיכות ללוות אותנו עד היום. התמונות והתחנות האינטראקטיביות ברחבי הבית מלמדות בצורה חדשנית אודות הקמתה ועיצובה של מדינת ישראל –דרך עיני האנשים שהובילו אותה בשנותיה הראשונות.

שעות פעילות: 14:00-09:00

כתובת: שד’ בן מימון 46, ירושלים

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 02-6313091 או כתבו לנו beiteshkol@spni.org.il 

 

 מוזיאון מגדל דוד

חוגגים עם השירים, הסיפורים, הבדיחות הנוסטלגיות והדמויות שמלוות את התרבות הישראלית את יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל!, סיורים עצמאיים בליווי מדריך קולי בתערוכת ‘הבנאים – זאת המנגינה שלנו’. בשעה 17:00 ‘אלה הם בנאי’ – מופע בידור מוסיקלי עם גברי בנאי (ה”גשש”), ושני בניו אורי ובועז בנאי.

שעות פעילות: 10:00 – 16:00 | תערוכת הבנאים 17:00 – 18:00 | מופע

כניסה אחרונה למוזיאון תתאפשר עד השעה 16:00

* הכניסה למוזיאון ולמופע ללא עלות ועל בסיס מקום פנוי, הכניסה למופע על פי הנחיות התו הירוק

כתובת: שער יפו, ירושלים

פרטי התקשרות: 2884*

 

מרכז המבקרים להנחלת מורשת גוש עציון

מיצג חדש באתר ההנצחה המחודש בכפר עציון על חורבות הבונקר. ביום העצמאות ה- 73 אנו מזמינים את הקהל הרחב לצפייה במיצג האור קולי החדש בכפר עציון ולסיורים מודרכים.

שעות פעילות: 17:00-09:00 אורך המיצג כ שעה | המיצג מוצג בשתי שפות (עברית ואנגלית) ומומלץ לצפייה מגיל 10 ומעלה

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש, 02-9935160 | orkoli@kfar-etzion.co.il

 

בית ש”י עגנון

בית עגנון שמח לפתוח את שעריו לחגיגת עצמאות  שכולה הצדעה לספרי הילדים האהובים
שנכתבו במדינת ישראל ועיצבו את פניה משנת הקמתה ועד היום בהשתתפות שחקנים,
מאיירים ואמנים ירושלמיים. בתכנית  סיפורים ושירים עבריים מש”י עגנון ועד נורית זרחי, מפגש מיוחד עם סופרים ומאיירים שיספרו על תהליך ההולדה של סיפור ילדים, הצגת ילדים ותחנות יצירה, איור וקומיקס. האירוע ייפתח בסיורים מודרכים העוקבים אחר מקורות השראתו של עגנון תוך דגש על יחסו למדינה שבדרך. לאחר מכן יתקיימו מפגש וסדנת יצירה עם סופרת הילדים אורית ברגמן (“יומנה של לוכדת הכרישים”). לאחר הסדנה הקהל מוזמן לצפות בהצגת ילדים “טוטו וחברים” של תיאטרון הקרון בעקבות ספריה. לסיום אירועי היום נתכנס לקריאה בהגדת יום העצמאות במעגלי קריאה ושיח ונדבר יחד על משמעות החג בישראל 2021.

שעות פעילות: 10:30 – 15:00

כתובת: קלוזנר 16, ירושלים
פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש באתר בית עגנון https://agnonhouse.org.il/

 

מרכז מורשת בגין

כמדי שנה חוגגים עצמאות במרכז מורשת בגין! הצטרפו אלינו לסיור מרתק במוזיאון בגין. חוויה אורקולית מרתקת לכל המשפחה בעקבות סיפור חייו של מנחם בגין: ילדות בפולין, שנות המחתרת, הליכה באופוזיציה וראשות הממשלה. הליכה במוזיאון היא היא גם מסע בעקבות הסיפור של כולנו! הצטרפו אלינו למסע!

שעות פעילות: 16:30-09:00

כתובת: ש.א. נכון 6, ירושלים, 9411014

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש  02-565-2020

 מוזיאון חצר הישוב הישן

חזרה לימי התום בהם כמעט לכולם בירושלים היה בגד ליום חול ובגד לשבת. איך מכינים לכלה נדוניה כאשר הכיס ריק? איך מזהים מהיכן הגיע היהודי לעיר הקודש? איך הבעלבוסטע מטליאה גרביים קרועות ועוד סיפורים ירושלמיים מהימים שקדמו להקמת המדינה. משחק אינטראקטיבי לכל המשפחה: חיים כמו פעם בירושלים ושידור בדף הפייסבוק של מוזיאון חצר הישוב הישן.

שעות פעילות: בין השעות 15:00-10:00
תאטרון חי: לא על הבגד לבדו (10:30, 11:30, 12:30, 13:30)
שעות סיורים בתערוכות:  14:00-10:00
כתובת: אור החיים 6, ירושלים
פרטי התקשרות: הרשמה מראש 02-6276319, 052-4002478 או באתר האינטרנט של המוזיאון https://www.oyc.co.il/

 

מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים

בואו להכיר את הסיפורים והאנשים מאחורי הסורגים! המוזיאון מתאר באמצעות סיפורם הייחודי של אסירי המחתרות את מאבק היישוב להקמת המדינה. במסגרת הפעילות ליום העצמאות ייצא סיור מודרך  כל חצי שעה בין 10:00 ל-16:00  שבמהלכו תפגשו את מנהל הכלא ותבקרו בבית הכנסת, בחדר הבריחה ובגרדום. בנוסף תתקיים סדנת יצירה לילדים.   הכניסה והסיורים ללא תשלום. המשחק והסדנאות בתשלום. אנחנו נמצאים במשעול הגבורה 1, מגרש הרוסים, בסמוך לקריית העירייה (כיכר ספרא).

שעות פעילות: 17:00-09:00

פרטי התקשרות: 02-6233166; דוא”ל: Hamachtarot_Jerusalem@mod.gov.il

שייך למשרד הביטחון, יחידת המורשת והמוזיאונים

  מוזיאון האצ”ל בתש”ח

מוזיאון האצ”ל בתש”ח מנציח את 41 לוחמי “הארגון הצבאי הלאומי” (אצ”ל) שנפלו במערכה לשחרור יפו, והוקם באזור הקרב על שפת ימה של העיר. התצוגה מתמקדת בפעילות האצ”ל להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל בשנת תש”ח, החל מהחלטת החלוקה של האו”ם ביום כ”ט בנובמבר 1947 (ט”ז כסליו תש”ח) ועד השתלבות האצ”ל בצה”ל ב- 1 ביוני 1948. במוקד התצוגה תיאור המערכה ביפו שנועדה להסיר את איום הצליפות מעל תושבי תל-אביב. ביום העצמאות יוקרנו במקום סרטים, יתקיימו סיורים מודרכים, הפעלות לילדים וכן עדות אישית מרגשת מפי לוחם אצ”ל לשעבר יוסק’ה נחמיאס.    

שעות פעילות: 9:00-16:00.

פרטי התקשרות: 03-5177180, 03-5172044 ,  etzel48_museum@mod.gov.il

שייך למון, יחידת המורשת המוזיאונים.

צפון

מוזיאון חומה ומגדל חניתה

מוזמנים להכיר את סיפור המדינה שבדרך במוזיאון המציג את העלייה הנועזת לחניתה במבצע ‘חומה ומגדל’. פעילות משפחתית (מגיל 6 ומעלה) עם חוברת משימות מאתגרת.

שעות פעילות המוזיאון : 15:00-10:00,  שעות סיורים: 10:00, 12:00, 13:00
בהרשמה מראש באתר המוזיאון

כתובת: חניתה, 2288500
פרטי התקשרות: http://museumhanita.blogspot.com/ | טל: 049859677

 

מוזיאון הרעות

האם חלמת להצטרף לפלמ”ח? זו ההזדמנות שלך! ביום העצמאות, אנחנו מזמינים אתכן ואתכם להצטרף לחוויה משפחתית במוזיאון הרעות, מצודת כ”ח. בסיור מודרך תוכלו לשמוע על פלמחניק ושמו דודו, על יזהר שקיבל עיטור “גיבור ישראל” וגם לצפות בסרט על הקרב השני מבין שלושה.  סביב המוזיאון- תצפית מרהיבה על עמק החולה, יציאה למסלולי טיולים (נחל קדש, שביל הפלמ”ח…).

שעות פתיחה: 9:00 -15:00, שעות סיורים: כל שעה עגולה בין 13:00-10:00

  • הסיורים על בסיס מקום פנוי, בכל סיור יוכלו להצטרף עד 20 איש/ה
  • יש חניה מסודרת

כתובת: מצודת ישע, צומת ישע

פרטי התקשרות: טלפון 04-6432810 , 050-3670435 או דוא”ל  hareut@shimur.org.il

 

מוזיאון אוצרות בחומה

בלב החומה המזרחית של העיר העתיקה עכו, שנבנתה על ידי השליט העות’מאני אל-ג’זאר לפני כ-200 שנה, ממוקם מוזיאון “אוצרות בחומה”. המבנה ששמו המקורי בורג’ אל קומנדאר, נבנה במקור כבסיס צבאי לחיילי המשמר העות’מאנים ששמרו על עמדות התותחים, החללים המקומרים בלב החומה משמשים כיום כאולמות התצוגה במוזיאון. מוזיאון נוסטלגי הממחיש את הווי החיים של עכו והגליל משלהי המאה ה-19 ועד קום המדינה. במוזיאון שני אגפים: האחד מתעד את בעלי המלאכה המסורתיים והשני – אגף של אוספים ואספנים. שני האגפים משחזרים את רקמת החיים של תושבי העיר וסביבתה.

שעות הפתיחה ביום העצמאות: 10:00 עד 15:00   

כתובת : מוזיאון “אוצרות החומה”  רח’ וייצמן 2, החומה המזרחית, עכו העתיקה

פרטי התקשרות:  WWW.OZAROT.NET   | OZAROT@GMAIL.COM    | טל: 04-9911004 

 

המוזיאון הצ’רקסי בכפר כמא

תתקיים פעילות מיוחדת לקהל הרחב הכוללת: ביקור מודרך במוזיאון, צפייה בסרט ושיחה, סיור מודרך בסמטאות השכונה העתיקה, וסיור בין החנויות המיוחדות.

שעות סיורים: 9:00, 11:00, 13:00, 15:00

משך הפעילות: שעה וחצי הפעילויות

כתובת: ר’וגוז’, כפר כמא

פרטי התקשרות: 050-585-7640

 

פקיעין בית זינאתי

אתר המורשת בית זינאתי בפקיעין המספר את סיפורם של שומרי הגחלת מפקיעין מזמין את המבקרים ביום העצמאות לביקור מודרך בליווי נגינה בבית הכנסת העתיק בפקיעין ובבית זינאתי.

הביקור כולל ביקור בביתה של מרגלית זינאתי ‘שומרת הגחלת’, מדליקת המשואה בשנת 70 למדינה. הביקור כולל צפייה במיצגים אור קוליים מרגשים, ביקור במוזיאון ‘אנשי פקיעין’, מלווה בהדרכה  מותאמת לכל המשפחה ומפגש מרגש עם מרגלית.

פרטי התקשרות: beitzinati@gmail.com  , 04-9997197   


המרכז למורשת הצ’רקסית

 מרכז המבקרים הרשמי של הצ’רקסים בישראל. במקום נערכים סיורים מודרכים בליווי מדריך מקומי. הסיורים כוללים מופע אור קולי על המורשת הצ’רקסית וביקור במוזיאון הצ’רקסי הרשמי המכיל עשרות פריטים מהתרבות הצ’רקסית והמקומית. המרכז למורשת הצ’רקסית שוכן בבית שאמי, המבנה המרשים ביותר בכפר כמא אשר נבנה בסוף המאה ה-19 ועבר שימור על יד המועצה לשימור אתרים והמועצה המקומית כפר כמא.

שעות פעילות: 16:00-09:00

כתובת: רחוב חנלאש 3 , כפר כמא

פרטי התקשרות: chc@kfarkama.co.il טלפון: 050-4990599

 

מוזיאון המייסדים מעלות

מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא היא עיר קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. בשנת 1953 דובר כבר תכופות על יסוד יישוב יהודי בשם “מעלות” כדי לפתור את מצוקת תושבי מעונה עירונית. בשנות ה-50 הוקמה במקום שהוא היום אזור התעשייה של מעלות, מעברה ושמה “מעברת מעלות”. מוזיאון המייסדים מספר את סיפור עלייתם והתיישבותם של המתיישבים הראשונים עולה צפון אפריקה. הסיפור מלווה במלל, תמונה ומוצגים אוטנטיים של המתיישבים בראשית הגעתם לישוב.

שעות פעילות: 10:00 – 16:00

כתובת: מוזיאון המייסדים רחוב בן גוריון 5 מעלות

פרטי התקשרות:  is1940da@gmail.com | טלפון:  050-4076264, 04-9576476

 

מוזיאון העלייה הראשונה

הרבה לפני שקמה המדינה הגיעו לארץ חלוצי העלייה הראשונה, הקימו מושבות וסללו דרך לבאים אחריהם. לא הכל היה פשוט…

על דרכם המורכבת של העולים, נחישותם ודבקותם נספר לכם ביום העצמאות, לתפארת מדינת ישראל!

לילדים: חוברת מגלי העבר, חידון הבית של פעם

שעות פעילות: 16:00-10:00, סיורים מודרכים בכל חצי שעה

כתובת: רחוב הנדיב 2, זכרון יעקב

פרטי התקשרות: נדרשת הרשמה מראש במייל museumzy@gmail.com או בטלפון  04-6294777

 

משטרת נהלל ההיסטורית למורשת הנוטר והשוטר העברי ומרכז המבקרים ע”ש האלוף מאיר עמית

רבים יודעים על הנוטרים שפעלו בימי טרום המדינה, אך מה היה סדר יומם ומה היו תפקידיהם בהגנה על היישוב העברי? בנקודה אסטרטגית על קו התפר שבין נצרת ליגור שוכנת מצודת נהלל ההיסטורית. היא נחנכה ב- 1936, בעיצומם של מאורעות הדמים שהתרחשו ברחבי הארץ. תפקידה היה להגן על האוכלוסייה האזרחית בעמק יזרעאל – יהודית וערבית – ועל אנשי השלטון הבריטי. על התחנה פיקד סרג’נט יצחק שבילי, מפקד סמכותי ובעל אישיות מרשימה, שיצר יחסי רעות עם כל תושבי העמק.

במסווה של פעילות משטרתית שגרתית עזרו שוטרי התחנה בפיקודו של שבילי לפעילי ההגנה בפעולות מבצעיות רבות. לאחר שיקום התחנה על ידי המועצה לשימור אתרים הוקם בה מרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ ישראל. המרכז, על שם האלוף מאיר עמית, פורש את סיפור חייו ופועלו של מאיר עמית לצד מיצג ייחודי המציג את סיפורם הלא נודע של הנוטרים העבריים.

שעות סיורים: 10:00, 12:00, 13:00

כתובת: כביש 75, בכניסה למנשיה זבדה (בין צומת רמת ישי לצומת נהלל) Waze:משטרת נהלל ההיסטורית

פרטי התקשרות: 04-6415073

 

חצר תל חי

תל חי  וקיים. חצר תל חי מזמינה אתכם  לחוות, לחשוב,  ולהתרגש מחדש. למרגלות הרי הגליל העליון, בראש גבעה המשקיפה על נופיו המרהיבים של עמק החולה, שוכנת חצר תל חי. החצר הקטנה הבנויה אבני בזלת מחוספסות, הייתה לערך ולמושג המאיר את נתיבות חיינו עד היום. הביקור באתר הוא חוויה מרגשת המעניקה משמעות ועוצמה ייחודית לכל טיול בגליל העליון. אנו מזמינים אתכם למסע מרתק ומרגש אל שאלות היסוד של חיינו בארץ ישראל.

שעות פתיחה: 09:00 – 14:00 (כניסה אחרונה)

כתובת: מכללת תל חי, כפר גלעדי

פרטי התקשרות:  04-6951333 |  telhai@galil-elion.org.il

 מוזיאון העיר חיפה

ביום העצמאות יתאפשר ביקור בשתי תערוכות יחודיות במוזיאון: מה יגידו השכנים, חיים קוויריים בחיפה- תערוכה החושפת את סיפורה של קהילת הלהט”ב בחיפה, שהתקיימה בעיר מאז ומתמיד –ההיסטוריה הגאה החיפאית מבקשת לבחון את הקהילה כחלק בלתי נפרד ממארג החיים בחיפה ומההיסטוריה של העיר.                                                                 

והתערוכה “אני חיפאי, 100 שנה לארכיון הציוני”, עידו בק. התערוכה הופקה בשיתוף האגודה למען הלהט”ב בישראל ובסיוע קרן תרבות חיפה. התערוכה מבקשת לתת כבוד לאוסף הכרזות והכרוזים המרשים של הארכיון הציוני ולמצוא בו את הייחוד החיפאי דרך פרשנות רלוונטית וחדשה לאוסף ההיסטורי. חוויות חיים חיפאיות מעיניו של האמן עידו בק (נ. 1988) אשר נולד וגדל בחיפה.

שני חללי תערוכה החושפים בפנינו מרחב עירוני המגולם באמצעים חזותיים – דו־ ממדיים ותלת־מימדיים – ודרכם אנו כצופים מתוודעים לעברה של חיפה, להווה שלה ואולי גם לעתידה של העיר.

התערוכה בשיתוף עם הארכיון הציוני המרכזי

התערוכות יהיו פתוחות לקהל במהלך כל יום העצמאות.

שעות פעילות: 10:00-18:00

שעות סיורים: 11:00-13:00 כל שעה עגולה

כתובת: שדרות בן גוריון 11, המושבה הגרמנית, חיפה

פרטי התקשרות: 04-9115888, www.hms.org.il

 

המוזיאון הימי הלאומי חיפה

בספרו המפורסם אלטנוילנד כתב הרצל, הוגה הציונות, על חיפה ובה נמל גדול ופעיל. לכבוד יום העצמאות אנחנו מזמינים אתכם למוזיאון הימי הלאומי, להכיר את תולדות הספנות העברית ונמל חיפה, בתערוכה המחודשת. מהניסיונות הראשונים להקמת צי סוחר עברי, דרך ספינות המעפילים ועד להקמת חברת הספנות הלאומית צים. התערוכה כוללת פינות “ימאים צעירים”, בהן הילדים מוזמנים להתנסות בחוויות מעולם הספנות. בתערוכות הנוספות המוצגות במוזיאון יזכו המבקרים לגלות, לחקור ולהכיר מחדש את עולמו המופלא של הים, דרך התנסות, משחק ויצירה: להקשיב לקולו של הלוויתן ושל הכריש, להכיר את אלי ואלות הים הקדמונים, ללמוד על הסכנות האורבות לנו בים ואיך ביכולתנו לשמור עליו.

שעות פעילות: 18:00-10:00

שעות סיורים: 11:00, 12:00 ,13:00, 16:00,17:00

כתובת: שדרות אלנבי 198, חיפה

פרטי התקשרות: 04-8536622, www.hms.org.il

 

משכן לאמנות עין חרוד

המשכן לאמנות, עין חרוד, מהמוזיאונים הראשונים שנבנו בארץ ומי שסיפורו כרוך בסיפורה של המדינה, מזמין לכבוד חגיגות יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל לחוויית ביקור מרגשת.

שעות הפעילות: 15:00-10:00

שעות סיורים: 11:30 ו- 13:00

כתובת: עין חרוד, עין חרוד איחוד, 1896000

הכניסה בהרשמה מראש באתר: https://ehm.smarticket.co.il/

 

אתר מורשת – הסליק בנהלל

הביקור באתר הסליק הינו חוויה מרתקת וייחודית שתיקח אתכם לתקופה חשאית ומסעירה – תקופת המנדט הבריטי. זהו אחד מעשרים הסליקים הגדולים שהיו תחת מפקדת ארגון ההגנה ושימשו את אנשי הישוב לפני הקמת מדינת ישראל. הנשק שהוחבא בו, הועבר לידי הלוחמים במלחמת העצמאות. באתר מרכז מבקרים הכולל מוזיאון יחודי המספר מספורי המשפחה השזורים בתולדות ההתיישבות ובטחון מדינת ישראל. ניתן לרדת אל מעמקי הסליק. במסגרת השיתוף עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אתר הסליק בנהלל יהיה פתוח ביום העצמאות לביקור הקהל הרחב ללא תשלום.

שעות סיורים: כל שעה עגולה 15:00-09:00

כתובת: משק אבידוב, מעגל 27 מושב נהלל. בעזרת תוכנת הניווט: הסליק בנהלל

פרטי התקשרות:  3347194 052  דוא”ל: ofer@avidov.org.il אתר:  www.sliq.org.il

הביקור בתאום מראש ובמגבלות הקורונה.

 

בית המאירי

חוויה רוחנית וחגיגה נוסטלגית לכל המשפחה. מוזאון בית המאירי בצפת מספר על קורות היישוב היהודי בצפת ב-150 השנים שקדמו להקמת המדינה. הביקור במוזאון עוסק במקור קדושתה של צפת ומדגיש את ייחודה: צפת מולדת הקבלה, עיר המסתורין, שממרום פסגתה צופה אל הנשגב ואל הבלתי מושג. עיר של חכמים ופשוטי עם, אשר פשטותה ועוניה נוגעים בקודש, רוחנית וארצית. קורותיה של העיר וקורות הקהילה היהודית שבה, שזורות יחדיו ברצף ארוך של תהפוכות, פעם תקופות של שגשוג ופריחה ופעם ימי אסון וחורבן. לאורך הדורות חיה בצפת ונשמרה בה קהילה יהודית, יותר מאשר בכל שאר ערי הקודש של ארץ-ישראל: ירושלים, חברון וטבריה. קהילת צפת במלחמת העצמאות – כמו בערים מעורבות אחרות, גם בצפת, התנהלה הלחימה בתוך העיר, מבית לבית ובלי חיץ מפריד בין המרחב האזרחי למרחב הצבאי, בין לוחמים לבין אזרחים מהשורה. סיפור העמידה שלה הוא יוצא דופן מבין סיפורי העמידה של הישובים היהודיים במלחמות תש”ח. על כל זה ועוד מציג מוזאון בית המאירי, במוצגים ובסיפורים, שמצאו להם בית בבניין היסטורי תלת-קומתי וייחודי הממוקם בשיפולי הרובע היהודי הספרדי העתיק של צפת.

שעות פעילות: 14:00-10:00. שעות סיורים: 11:00; 12:00; 13:00.

כתובת: מוזיאון “בית המאירי”, קרן היסוד 158, צפת 1320212

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 04-6971307 , דוא”ל: Beit.hameiri@gmail.com

 

חצר כנרת

ביום העצמאות הקרוב נבקר כולנו בחצר כנרת – המקום אליו הגיעו ראשוני חלוצי העלייה השנייה והעיזו לחרוש לזרוע ולקצור חלומות שהתגשמו כשקמה מדינת היהודים . רוצים לגלות איפה כל זה התחיל – אז בואו ביום העצמאות כולכם לסיור מודרך בחצר כנרת. נתלבש ונצטלם כמו חלוצים, נשיר ונרקוד משירי רחל בחוות העלמות, נצפה בסרטון קצר ובעיקר נחגוג יומהולדת למדינה כמו שהחלוצים חגגו פה לפניי יותר ממאה שנה.

שעות פעילות: 14:00-09:00, שעות סיורים: 10:00, 11:30, 13:00

כתובת: בכניסה למושבה

פרטי התקשרות: יש להירשם מראש בטל’ 04-6709117 או בדוא”ל h.kineret@gmail.com

 

מוזיאון העמק, קיבוץ יפעת

הדרכה בעקבות סיפורי החלוצים ראשית המדינה החלום והגשמתו. 

משחקים של פעם בכל שעה עגולה פעילות מיוחדת לכל המשפחה, אני והעמק – מוזמנים צייר את עצמכם על רקע העמק החלומי בפינת קני הציור שבתצפית שלנו. הצלמניה– אטרקציה חדשה במוזיאון העמק

בואו להיות הירח מסיפור הילדים האהוב “ויהי ערב” , הנהג ב”האוטו שלנו גדול וירוק” והיכנסו לשירים והסיפורים האהובים, חצר הטרקטורים, חצר הגרוטאות ועוד המון דברים טובים במיוחד בשבילכם.

שעות פעילות: 15:00-09:00  , שעות סיורים: 10:00, 12:00, 14:00.

פרטי התקשרות: יש להירשם מראש באתר: www.pioneers.co.il או בטלפון – 04-6548974

כתובת: קיבוץ, יפעת, WAZE: מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת

 

בית יגאל אלון, קיבוץ גינוסר

את יום העצמאות ה- 73 למדינת ישראל נציין במקום הכי ארצישראלי שיש- בית יגאל אלון.  

במוזיאון תוכלו לקפוץ לנקודות שונות בהיסטוריה של ארץ ישראל, להתרשם מהסירה העתיקה בת 2000 שנה שנמצאה בכנרת ומקושרת לתקופתו של ישוע, לראות מקרוב את פסיפס שמשון המקורי, וכל זאת על רקע נופיה של הכנרת.

שעות פעילות: 14:00-09:00

שעות סיורים: כל שעה עגולה

כתובת: קיבוץ גינוסר

פרטי התקשרות: יש להירשם מראש,  04-6727700 או למייל info@allon.org.il

 

מוזיאון החאן חדרה

חלוצי הח’אן במסע לעצמאות רוצים לשמוע כיצד חדרה נוסדה? כמה חשובה היא בבניית ארץ ישראל ובהקמת המדינה? בואו הצטרפו אלינו לחגיגות העצמאות של ישראל במבנה הח׳אן ההיסטורי – אצלנו המסע המופלא לעצמאות התחיל.

שעות פעילות: 15:00-10:00 , שעות סיורים: 10:00, 11:30, 12:45, 14:00, משך הסיור: כ- 50 דקות

אתר המוזיאון:  www.museum-khanhadera.org.il

כתובת: רח’ הגיבורים 74, חדרה (מול קניון לב חדרה)

פרטי התקשרות: 04-6322330, 04-6324562, khanhadera@013.net.il

 

מוזיאון בית הגדודים

במבנה מרשים ביופיו, הניצב בראש גבעה המשקיפה אל מרחבי עמק חפר והשרון, ניצב מוזיאון בית הגדודים. המוזיאון הוקם בשנת 1961 על-ידי יוצאי הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה ומציג שרשרת גבורה והתנדבות יהודית. במוזיאון שתי תצוגה אודות מתנדבי היישוב היהודי בארץ-ישראל לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה – בתצוגה זו אנו צועדים בעקבות החיילים הארץ-ישראלים שלחמו בנאצים בחזיתות שונות, פגשו ניצולי שואה וסייעו בהברחתם לארץ-ישראל ותרמו להקמת צה”ל. אתם מוזמנים לחגוג עמנו ולחוות את סיפור הקמת הצבא העברי בדרך למדינה. יתקיימו סיורים מודרכים, יוקרנו סרטים ויתקיימו סדנאות יצירה לילדים. 

שעות פעילות: 16:00-09:00

פרטי התקשרות: 09-8822212, דוא”ל: hagdudim_museum@mod.gov.i

שייך למשרד הביטחון, יחידת המורשת והמוזיאונים

 

אתר השחזור מושבת הראשונים ראש פנה

מוזמנים לתערוכת “פרופסור מר: על מלריה יתושים ו – DDT”, תצוגת קבע חדשה המתעדת את פועלו של פרופסור גדעון מר מגדוד נהגי הפרדות דרך ניהול התחנה לחקר המלריה בראש פנה, הצבא הבריטי ועד למשרד הבריאות של מדינת ישראל.
“עברית בעברית” ראשית החינוך הלאומי- העברי בראש פנה 1923-1885, תערוכת מסמכים, מוצגים  וצילומים היסטוריים נדירים  המתארת את פועלם של המורים הראשונים שלמדו במושבה –משה דוד שו”ב, יצחק אפשטיין ושמחה וילקומיץ, ואת תרומתם לתחיית השפה העברית כשפת הלאום תוך יצירת תשתית של חינוך עברי-לאומי.

הסיורים והביקור במרכז המבקרים ובתערוכות כרוכים בהרשמה מראש ובהתאם לתנאי התו הסגול

לפרטים והרשמה:

טלפון: 04-6936913, 052-4876590 דוא”ל: shichzur@netvision.net.il

פייסבוק: אתר השחזור- ראש פנה

http://www.hist-roshpina.com/

 

בית הפקידות:

מיצג אורקולי ומרכז מבקרים:

10:00, 11:00, 12:00, 13:00

“חלומות ברחוב העליון”

סיפורה של מושבת ההיפים בראש פנה העתיקה בשנות ה – 60 וה – 70 של המאה העשרים

העבר קם לתחיה – סיורים מודרכים:

11:30, 13:30 הסיורים מותנים בהרשמה מראש

“כך היינו”

תערוכת תצלומים המתארים את חיי היומיום בראש פנה בשנותיה הראשונות. מסע בזמן בין הבית, החצר, המטבח, השדה, המלאכות וחיי הפנאי במושבה הגלילית הראשונה. סיפורם של חולמים והוזים שהתגברו על קשיי הקיום ויצרו מציאות חדש.

שעות פעילות: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00

שעות סיורים: 11:30, 13:30

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש: טלפון: 04-6936913, 052-4876590 , דוא”ל: shichzur@netvision.net.il

 

אתר רכבת העמק כפר יהושע

רכבת העמק ההיסטורית נבנתה בראשית המאה ה-20 על ידי העת’מאנים כחלק מפרויקט המסילה החידג’אזית, ופעלה במשך כחצי מאה עד שעצרה נסיעתה. לאורך תוואי הרכבת נוסדו ישובים, נבנו תחנות ונרקמו סיפורים. אתר רכבת העמק כפר יהושע נמצא בתחנה ההיסטורית “תל א-שמאם” ונמצאים בו מבני אבן מקוריים, יפהפיים שעברו תהליך של שימור. ביום העצמאות יתקיימו סיורים לקהל הרחב הכוללים הדרכה באתר ובתצוגה, צפייה בסרט וביקור במגדל המים ובו מערכת משוחזרת לשאיבת מים מהבאר. לילדים – משחקיית רכבות בקרון היסטורי משוחזר.

שעות פעילות: 9:00 – 14:00 (כניסה אחרונה בשעה 13:00)
WAZE: אתר רכבת העמק כפר יהושע
פרטי התקשרות:
 04-9014230 דוא”ל: rakevet-haemek@shimur.org.il

בית חיים שטורמן

המבקר במוזיאון ביום העצמאות יקבל בעזרת המוצגים, הסיפורים, המשחקים והחידות מסע חווייתי ולימודי על הדרך המכוננת להקמת המדינה. התצוגות במוזיאון מתארות דרך חיי אדם וסביבה, טבע, נוף, התיישבות חלוצית, הגנה וביטחון, תרבות ויצירה במרוצת הדורות. כעת מוצגת במוזיאון  תערוכת “הידיד – אורד צ’ארלס וינגייט” שהוקמה לציון 75 שנים לפלגות הלילה בפיקודו של הקצין הבריטי אורד צ’רלס וינגייט. בגלריה המרכזית מוצגת תערוכת צילום של מיכה בר-עם חתן פרס ישראל בנושא הקיבוץ, אוצר: גיא רז. עוד במוזיאון: תערוכות בנושאי טבע ובחצר המוזאון, חצר הנצחה לנופלי העמק,  ותצוגה ארכיאולוגית. אנו גאים להוות מרכז עלייה לרגל, שדרכו ניתן לחוות, להרגיש וללמוד את פיסת ארץ חשובה זו, מורשתה המפוארת וכל הטוב שהיא צופנת בחובה, ומזמינים גם אתכם להיות חלק מהחוויה שהמקום מציע.
שעות פעילות: 10:00 – 14:00
כתובת: עין חרוד מאוחד
פרטי התקשרות: 04-6486328, דוא”ל: Marketing@beit-shturman.co.il

 

סוד הפלא הקיבוצי – תיירות כפר מסריק

מוזמנים למשחק “המרוץ לחלוץ”  משחק בו המשתתפים פותרים משימות וחידונים במספר תחנות היסטוריות ברחבי הקיבוץ. ובסוף המשחק מובטח פרס מתוק ויצירתי!
שעות הפעילות: 10:00, 11:30, 13:00
פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 0525557271  |  0528346575

 

הסליק ביגור

הסליק המרכזי של ההגנה בצפון הארץ- ב”מסלול יגור”, פותח את סודותיו ביום העצמאות ה73 למדינת ישראל למה הסתירו – איך הסתירו – איפה הסתירו ואיך גילו.מהצצה במכונת הזמן לשנים של הקמת המדינה, הפלמ”ח, ההגנה, השלטון הבריטי.

שעות הסיורים: 10:00, 11:00

כתובת: קיבוץ יגור

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש, בטלפון 054-6833075

 

מחנה המעפילים עתלית

מחנה המעפילים בעתלית הוא אתר לאומי המספר את ספורה המרתק של העפלה – העלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל  בתקופת המנדט הבריטי, כחלק מהמאבק להקמת המדינה. המחנה מספר ספור של תקופה, ספור של מקום אך בעיקר את סיפורם של האנשים. תחנות הדרכה ברחבי האתר במהל כל היום, סרט הפריצה למחנה יוקרן כל חצי שעה .

שעות פעילות: 15:00-10:00, כניסה אחרונה ב14:00

כתובת: ת.ד 189, עתלית

פרטי התקשרות: אין צורך בהזמנה מראש

 

מוזיאון למורשת האצ”ל שוני

שוני מקום נהדר באוויר הפתוח, ליום העצמאות. במקום היה בית הספר לסגנים של האצ”ל בין השנים 1941- הקמת המדינה. חוויה אור קולית שמחייה את פעילות מחתרת ה אצ”ל. החוויה בשוני מביאה את סיפורו של מאבק האצ”ל במנדט הבריטי. סיפורי גבורה של לוחמי האצ”ל  מול השלטון הבריטי. שלטון שאכזריותו כלפי הלוחמים  והוצאות להורג של לוחמי החופש דחפו את מחתרת האצ”ל לפעולות שלא יאומנו בזמנו כמו : שוד הרכבות. שוד הנשק ממחנה 80 הבריטי וכמובן הפריצה לכלא עכו .הכוחות שיצאו למבצע הנועז של הפריצה לכלא עכו יצאו מבסיסם בשוני והחוזרים שבו והסתתרו באזור שוני. על תכנון הפעולות ודרך הוצאתן מהכוח אל הפועל מסופר בסרטונים. סרטון העוסק בתהליכים שהביאו להקמת האצ”ל, סרטון העוסק בהגעת  הלוחמים לשוני ,וסרטון בחדר העדות מביא עדויות מפי חיילים ומפקדים שרובם אינם איתנו היום.  עדויותיהם חשובות ולא מסופרות כמעט באף אתר מורשת על מבצעים ופעולות בהם השתתפו, יוזמות שנרקמו בבסיס בשוני.

שעות פעילות: 10:00-16:00 שעות סיורים: כל שעה עגולה

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 04-6389730 , 0542090497

 

בית פיינברג

הביקור כולל סיור בחדרי המשפחה ומפגש עם ציורי הקיר המרהיבים, תערוכת קבע של חפצי המשפחה על רקע ראשית חדרה. בביקור בבית נצפה בסרט על שיחזור הבית וסרט על אבשלום. ניתן להעשיר את הביקור בליווי שחקנים בדמות מנהלת משק הבית ומנהל העבודה של אבי המשפחה.בחצר הבית מוצבת אבן בזלת שחורה ולידה נטוע חוטר מהדקל ששהה בכיסו של אבשלום במשך 50 שנה בחולות סיני.מומלץ להעשיר את הביקור באמצעות הדרכה קולית ע”י הורדת היישומון “סיורים קוליים בחדרה” ישירות לנייד.

שעות סיורים: 9:00 , 10:00 , 11:00 , 12:00 , 14:00 , 15:00

כתובת: בית פיינברג, רחוב ז’בוטנסקי 34 פינת הגיבורים חדרה או בוויז “בית פיינברג”

אין צורך להזמין מקום מראש , רק להגיע!

 

מוזיאון לתולדות העיר נתניה

משחק ניווט בין קירות המוזיאון, אוצרים! ילדים אוצרים תערוכה במוזיאון. מספרת הסבתא –חידון החפצים  בחדר הראשונים. מתחפשים ומצטלמים המצלמה הוותיקה תעניק לכם תמונה משפחתית

שעות פעילות: 9:00- 14:00

שעות סיורים: כל שעה עגולה

כתובת: רחוב מקדונלד 3 נתניה

פרטי התקשרות: מייל: museum.netanya@gmail.com, טלפון: 09-8308851

 

מוזיאון בית השומר בכפר גלעדי

המוזיאון מציג את תולדות בר גיורא ו”השומר” כארגון ביטחוני, התיישבותי ומשפחתי: מייסדי השמירה וההגנה העברית המאורגנת בארץ ישראל, פורצי דרך בהתיישבות וקבוצה משפחתית למופת, שהייתה שותפה ליצירת דגם של חברה חדשה בארץ. מימד מיוחד המודגש במוזיאון הוא סיפור הנשים ב”השומר”. הביקור בתצוגה מאפשר למבקר להתרשם מסיפורו הייחודי של הארגון ולעמוד על תרומתו לכינון הבסיס עליה נבנו המדינה וצבא ההגנה לישראל – בסיס ביטחוני אך לא פחות מכך גם בסיס התיישבותי וחברתי – אותן שלוש רגליים שהאיזון ביניהן איפשר את הקמת המדינה ומבטיח גם כיום את יציבותה.

 שעות פעילות: 16:00-08:00

פרטי התקשרות: 04-6941565, דוא”ל: hashomer_museum@mod.gov.il

שייך למשרד הביטחון, יחידת המורשת והמוזיאונים

 

מוזיאון אסירי המחתרות עכו

מוזיאון אסירי המחתרות עכו ממוקם במצודה בחלקה הצפוני של העיר העתיקה. המצודה נבנתה בתקופת השלטון העות’מני על מסד צלבני ושימשה כארמונם של שליטי האזור. בתקופת המנדט שימשו המצודה והמבצר כבית סוהר מרכזי, בו נכלאו לוחמי המחתרות מארגוני ה”הגנה”, האצ”ל ולח”י שנתפסו בעת מאבקם לעצמאות. המוזיאון מעניק למבקר חוויה ייחודית במקום בו אירעו ההתרחשויות ההיסטוריות, ממחיש את אורח חיי האסירים בכלא. פורש את סיפור פריצת כלא עכו. באתר מוקדשים חדרי הנצחה לתשעת הנופלים בפריצה ולתשעת הרוגי המלכות אשר נתלו בתא הגרדום שבכלא.

שעות פעילות: 16:00-09:00. הדרכות בכל שעה עגולה.

פרטי התקשרות: 04-9911375, דוא”ל: Hmakko_Museum@mod.gov.il

כתובת: רח’ ההגנה 10, עכו

שייך למשרד הביטחון, יחידת המוזיאונים

 

מוזיאון ההעפלה וחיל הים

הביקור במוזיאון מתחיל בתצוגת ההעפלה –  המאבק על זכותנו לעלות לארץ ישראל בין השנים 1934 – 1948. הביקור ממשיך  לתצוגת הקמת חיל הים מתוך “צי הצללים” של ספינות המעפילים, ומסתיים בתצוגת חיל הים של ימינו.  במרכז התצוגה עומדת אניית המעפילים המקורית “אף על פי כן”, שדרכה מסופר כל סיפור ההעפלה באמצעות המיצג האורקולי החדש שהושלם ונפתח לקהל בימים אלו.   אגף מיוחד מוקדש לתולדות חיל הים ששורשיו נטועים במפעל ההעפלה. בחצר המוזיאון ספינת טילים וצוללת שניתן לסייר בהן.

שעות פעילות: 09:00-16:00.

כתובת: דרך ההגנה 65  חיפה, (חניון המתגייסים ב Waze)

פרטי התקשרות: 04-8537672  , 072-2798030

 דוא”ל: haapala.mus@gmail.com

 


דרום

אתר שחזור הקרב בתש”ח – מוזיאון יד מרדכי

את הסיור נתחיל בגבעה הירוקה, אשר אוצרת בתוכה מעשי גבורה יוצאי דופן וסיפור מרתק אודות 150 חברי וחברות קיבוץ יד מרדכי ולוחמי הפלמ”ח בקרבות תש”ח, בדרך אל הקמת המדינה. במקום יש תעלות קשר ועמדות קרב, אליהן תוכלו להיכנס ולחוות מקרוב את סיפור עמידתם בקרב של מעטים מול רבים. בסיום הסיור תוכלו לבקר בפסל מרדכי אנילביץ’ הסמוך למגדל המים שהופצץ בקרבות תש”ח ולהתרשם מאנדרטת המשוריין שפינה את ילדי הקיבוץ.

שעות פעילות: 14:00-09:00, הדרכה תתחיל בכל שעה עגולה, משך הסיור כ-45 דקות.

נפגשים בשער הכניסה לאתר. הסיור מיועד למשפחות ויחידים.

כתובת: מוזיאון יד-מרדכי, ד.נ. חוף אשקלון 79145

פרטי התקשרות: 08-6720559

 

מרכז מורשת גוש קטיף בניצן

האתגר הגדול של העצמאות  הישראלית הוא להצליח לחיות יחד באופן ממלכתי בתוך

אוסף הדעות של החברה הישראלית במדינה יהודית דמוקרטית. אחד מהאירועים המכוננים שאתגרו את המדינה היה אירוע העקירה מגוש קטיף. החברה הישראלית עמדה למבחן בנוגע לאחריות הלאומית והערבות ההדדית. האם נדע  ללמוד ממנו  לבנות עתיד טוב יותר ? ביום העצמאות ה -73, מרכז מורשת גוש קטיף בניצן פותח את שעריו לקהל הרחב לסיור בעקבות 35 שנות התיישבות בחבל קטיף:

מהקמתו והתפתחותו דרך תוכנית ההתנתקות, כאב העקירה ועד לאתגרי הצמיחה מחדש.  בואו לפגוש את אתגרי המחר של החיים ביחד בחברה הישראלית. ההדרכה ע”י אנשי גוש קטיף המשלבים את סיפורם האישי.

שעות פעילות: 9:30 – 14:30

כתובת: שדרת החורש, ניצן ב’

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש בטל 8947*

 

מצודת יואב

 במוזיאון תערוכה העוקבת אחר תולדות חטיבת גבעתי מימיה הראשונים ב- 1947 ועד ימינו. באודיטוריום ניתן לצפות בסרט המתעד את חיי החטיבה מיום הקמתה ועד היום ומשלב קטעי ארכיון וראיונות עם מפקדי החטיבה בתש”ח. ביקור חובה לכל המעוניין ללמוד ולחוות פרק מרכזי בהיסטוריה של תקומת עם ישראל בארצו. ביקור באולם הנצחה, אולם זיכרון שעל קירותיו חרוטים שמות חללי החטיבה לדורותיה וכן מאגר מידע ממוחשב לנופלי החטיבה, המאפשר לעיין ולהדפיס מידע. בנוסף יש ספריה ובה ספרי חללים שנכתבו ע”י המשפחות. בכניסה לאולם הזיכרון מערכת מולטימדיה “מפת נתיבי הקרבות” הנותנת סקירה על קרבות ומבצעים מתש”ח ועד היום וכוללת רשימה של החללים בכל קרב.

אולם תצוגת הנשק הממחיש את ההבדלים בסדרי בכוחות ואמצעי הלחימה שהיו לחטיבה במלחמת העצמאות את מול הצבא המצרי הפולש.רחבת רכבי מלחמה מתקופות שונות

שעות פעילות: 14:00-09:00, הסרט יוקרן כל חצי שעה החל מהשעה 9:00 הקרנה אחרונה בשעה 13:00

פרטי התקשרות:  08-6611315/6

 

הגדת חבל ימית

 נפתח עבורכם צוהר לעולמם של תושבי חבל ימית, אשר הלכו בעקבות חזונם להפריח את המדבר, נאלצו לזנוח את החלום כדי להגשים את חזון השלום עבור כל עם ישראל.
ביום העצמאות הקרוב מרכז המבקרים יפתח לציבור הרחב ללא תשלום, בחסות המועצה לשימור אתרי מורשת.

שעות פעילות: 16:00-9:00 סיור בכל שעה עגולה, הסיור אורך כשעה ומתאים מגיל 9 ועד 90
כתובת: מושב דקל במועצה אזורית אשכול –במרכז המושב, לפני מגרש משחקים.
פרטי התקשרות: יש להרשם מראש 054-6668856

המוזיאון הפתוח נגבה

מוזמנים לבוא ולקחת חלק בחוויה ובסיפור המרתק – חלק חשוב בהיסטוריה של המדינה שבדרך.
ביום העצמאות ה-73 למדינת ישראל יקיים המוזיאון הפתוח בנגבה סיורים מודרכים לציבור הרחב
שעות סיורים: 12:00, 14:00
כתובת: נגבה
פרטי התקשרות: 050-556-0554

 

מצפה רביבים

מצפה רביבים חוגג יום העצמאות 73 למדינה. בואו לגלות את אחד מאתרי המורשת החשובים והיפים בארצנו, מצפה רביבים שמח להזמין את הקהל הרחב לשמוע את סיפורם המופלא של החלוצים הראשונים בנגב, דרך האטרקציות השונות: ביקור בטירה המדהימה ושיחזור כל החדרים, מערת הראשונים- שהיה ביתם הראשון ומרפאת שדה במלחמת העצמאות, כניסה למערת הקטנה – בונקר הפיקוד ממלחמת העצמאות, כניסה לתעלות הקשר שהגנו על הנקודה, כניסה למטוס הדקוטה, עליה לתצפית מרהיבה על הסביבה, חדר תחפושות לצילומי ילדים כחלוצים של פעם, משחק הסליק האבוד (לילדים).

שעות פעילות: 16:00-09:00 (כניסה אחרונה בשעה 14:00)
שעות סיורים:
 בכל שעה עגולה בין השעות 13:00-10:00 הדרכה והפעלת דגם מפעל המים ע”י מדריך מקומי. ניתן אפשרות לשבת במרפסת שלנו לאכול אוכל מהבית (ניתן לקנות שתייה וגלידה במקום).

כתובת: קיבוץ רביבים ד.נ.חלוצה מיקוד 0085515
פרטי התקשרות:
 מונה רפאלי 050-8996-886מרדכי שלו : 054-2401134mitzpe.revivim@gmail.com

 

יד לאישה הלוחמת ניצנים

בית ספר שדה שקמים באתר ניצנים הישנה בשיתוף המועצה לשימור אתרים ומשרד התרבות
מזמינים אתכם להצטרף אלינו לסיורים באתר ניצנים הישנה ולשמוע את סיפור הקמת הקיבוץ, הגעתה של ספינת המעפילים “שבתאי לוזינסקי”, היכרות עם סיפור הקרב הקשה שהתחולל במהלך מלחמת העצמאות בשנת תש”ח, נחשף לסיפורי הגבורה של הלוחמים והלוחמות ולסיום “נקנח” בחיזיון אור קולי.

שעות פעילות: 14:00-09:00 הסיור יצא כל חצי שעה.
פרטי התקשרות: 08-6722065, shikmim@spni.org.il

 

בארות בנגב – עלומים

“ובחרת בחיים”- הדרכה ומייצג אורקולי מרתק הנע בעקבות סיפורם של מתיישבי הנגב- קבוצת בארות יצחק, “בימים ההם ובזמן הזה”

שעות סיורים: 10:00-15:00 כל שעה עגולה

פרטי התקשרות: 054-7756070 , 03-9937300

 

מעוז מול עזה

מוזמנים לביקור באתר הראשונים של קבוץ סעד. האתר מתאר את ראשית ההתיישבות בנגב, במאבק להקמת המדינה, ומהלך מלחמת העצמאות, במאמץ לקבוע את גבולות הארץ מול הצבא המצרי. בביקור נשמע סקירה על תולדות האזור , מימי אבות האומה, אברהם ויצחק, דרך ההיסטוריה של עם ישראל, הציונות וביסוס ההתיישבות עד ימינו. תצפית מגג “בית הביטחון” ההיסטורי, לעבר רצועת עזה והעוטף, וסרט מרגש. 

שעות סיורים: 9:00, 10:30, 12:00, 13:30, 15:00.

כתובת: קיבוץ סעד

פרטי התקשרות: דרושה הרשמה מראש 052-3907809, דוד

 

המרכז להנצחת חיילי האנז”ק

האתר מגולל את קורות כיבושה של באר שבע במלחמת העולם הראשונה דרך סיפורם של חיילי אנז”ק, גייסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדיים ששירתו תחת הכתר הבריטי, ומספר גם את הסיפורים הקטנים שמאחורי המלחמה הגדולה. צורת המבנה, העשוי בטון לבן, מזכירה את ראשי הסוסים המסתערים. במקום יש מיצגים ופריטים שונים שהובאו מאוסטרליה, מניו זילנד ומשדות הקרב שבנגב. עוד יש כאן תמונות וסרטונים מקוריים ממלחמת העולם הראשונה, מיצג אורקולי מרגש עם סיום מפתיע, ותצפית ייחודית אל בית העלמין הבריטי

שעות סיורים: 10:00 עד 15:00 (סיור אחרון יוצא ב 14:00)

כתובת:באר שבע

פרטי התקשרות: הרשמה מראש באתר https://anzac.co.il/tickets.php

 

מתחם הקטר

חוגגים עצמאות במתחם הקטר, מתחם הקטר 70414 הינו מתחם יפיפה בעיר העתיקה באר שבע במרכזו תחנת הרכבת הטורקית של שנת 1915. מבני התחנה האותנטיים שומרו, בית מנהל התחנה ובית הנתיבות, כמו כן קרונות הנוסעים המקוריים של תחילת המאה הקודמת, נשמרו גם כן. גלריית הקטר פתוחה למבקרים ומציגה את התערוכה “ירושלים פנים רבות לה” של אגודת האמנים, מתחם כלי נגינה לילדים, דוכני מזון פתוחים לקהל.

שעות סיורים: 10:00, 11:00, 12:00

מופעי קרקס לכל המשפחה: 10:00 ו- 11:30

כתובת: דוד טוביהו 65, פינת, עלי דיוויס, באר שבע

פרטי התקשרות: 08-3730362

 

מוזיאון תרבות הבדואים, מרכז ג’ו אלון

במוזיאון משתקפים חיי הבדואים ברחבי הנגב וסיני במאה השנים האחרונות, התצוגה הצבעונית כוללת פריטים היסטוריים לצד פריטים עכשוויים הממחישים את חיי היום-יום וחיי הרוח. באוהל האירוח המסורתי תוכלו ליהנות מקפה, תה וסיפורים ולסייר בתערוכה החדשה “זינתוהא”- תערוכה מתחלפת בנושא קישוטיה ותכשיטיה של האישה הבדואית. בתערוכת המוזיאון מתקני רקמה ואריגה להתנסות.   

שעות פעילות: 15:00-09:00

כתובת: להב

פרטי התקשרות: 08-991-3394

 

אתר הראשונים בנגב- רוחמה

אתר הראשונים ברוחמה כולל מבנה שהוקם בתקופת הפלמ”ח, כמקום כינוס ללוחמים המתאמנים. ובאר שנחפרה בידיים בשנת 1913.  חוות רוחמה הוקמה בשנת 1912  החווה היתה הישוב הציוני הראשון על אדמה ציונית ראשונה בנגב , בין באר שבע לעזה. בחג העצמאות יהיה המבנה פתוח לקהל ובו יוסרט סרט על רוחמה משנת 1912, הבאר שנחפרה בידיים בשנת 1913 תפעל כפי שפעלה משנת  1913 עד 1952,ושוחזרה ע”י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומשרד רוה”מ. במיוחד ליום העצמאות סיפור פינוי הילדים במלחמת העצמאות מפי ה”ילדים”  שגדלו מאז. ותערוכת תמונות ממלחמת העצמאות.

שעות פעילות: 14:00-10:00  שעות סיורים: 10:00 ,13:00

פרטי התקשרות: 054-7995149

 

צריף בן גוריון בשדה בוקר

אין מקום מתאים יותר לציין את חגיגות יום העצמאות למדינת ישראל מאשר בביתו של האיש שהכריז על הקמתה של המדינה, ובמשך עשרות שנים לאחר מכן היה לחלק מהותי ובלתי נפרד ממנה. ביום העצמאות, בצריף בן-גוריון בקיבוץ שדה בוקר, מזמינים את המבקרים להשתתף בחידון הציונות הגדול, ולבחון את הידע שלהם בשאלות הקשורות להיסטוריה של מדינת ישראל. בסיומו של החידון יחתום כל משתתף על עותק מיוחד של מגילת העצמאות.

בתיאום מראש ניתן להזמין פעילות בתשלום.

שעות פעילות: 16:00-09:00, כניסה אחרונה ב-15:00

פרטי התקשרות: יש להירשם מראש לכל הפעילויות באתר האינטרנט.www.ben-gurion.co.il  או בטלפון 08-6560469

 

 ת

ת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה