יום רביעי, 30 בנובמבר 2016

אל תגבילו אותנו! יום הנגישות הבינלאומי 01.12.16 -כי לא קל להיות נכה! SHIVYON

בס"ד

"אל תגבילו אותי" - זעקה שלא תמיד נשמעת , המרחב הציבורי הוא של כולם!
חשבתם פעם מה זה להיות מוגבל? חשבתם פעם מה זה להיות אמא לילד מוגבל?
לא פשוט ולא קל, שלא נתנסה! כנסו לרגע לנעלי המוגבל, נסו להרגיש מה התחושה לראות את העולם מגובה כיסא גלגלים, מה התחושה לא לשמוע טוב וכל דבר לשאול "מה" ברצון להשתלב, מה התחושה של אמא לילד נכה הרוצה להכנס למבנה ציבורי אך אין דרכי גישה. דמיינו את התחושה להיות כבד ראייה! יש משפחות שמתמודדות עם הנושא הזה מדי יום ביומו!
אבל חשבתם פעם מה אני האינדבדואל יכול לעשות ע"מ לסייע להם?
נתחיל מ- סוף מעשה במחשבה תחילה- לא חונים בחניית נכה! לא חונים צמוד לרכב שמסומן עליו תו נכה - משאירים מרווח יציאה נח לרכב סביבותיו. מכירה אם לילד נכה ? קחו אותו מדי פעם אחה"צ אליכם ע"מ שהאם תוכל לנח. שכנים לאדם נכה?עשו עימו חסד וקחו אותו טרמפ מדי פעם לאן שהוא צריך במידה ואין לו רכב.
בעל עסק? עשה חסד והעסק מוגבל , שכרך ישולם מאת הבורא יתברך ,עולם חסד יבנה!

הידעתם שבישראל חיים כיום כמיליון ארבע מאות אנשים עם מוגבלות המהווים כ – 20% מהאוכלוסייה מעל גיל 20. הפערים החברתיים בין אנשים עם מוגבלות לבין האוכלוסייה הכללית גדולים מאוד בכל תחומי החיים, ובפרט בתחומי התעסוקה, ההשכלה והמצב הכלכלי .

תתפלאו, אבל גם מדינת ישראל מתחשבת בנכים, קיים חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח (1998) המכיר באחריותה של מדינת ישראל כלפי אנשים עם מוגבלות ומבקש לתת מענה לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר לאדם לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד תוך מיצוי מלוא יכולתו. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים (נציבות השוויון) הוקמה בשנת 2000 על מנת לדאוג ליישומו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. כמו כן, על פי החלטת ממשלה 5100 מספטמבר 2012, בה אשררה הממשלה את הצטרפות ישראל לאמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות, מהווה נציבות השוויון גורם מרכז פנים מדינתי ליישום, ניטור והטמעת האמנה

במסגרת תפקידה למניעת אפליית אנשים עם מוגבלות, ולקידום שילובם בחברה הישראלית, נציבות השוויון מציינת מדי שנה את היום הבינלאומי בסדרה של פעילויות ותכנים. השנה הנציבות תציין את אירועי היום הבינלאומי ביום חמישי ה-1.12.16, עם מגוון פעילויות ברחבי הארץ השמות דגש מיוחד על חשיבותה של התגייסות חברתית לקידום מרחב ציבורי נגיש.

במסגרת זו, ייפרסו בכל רחבי הארץ עשרות מוקדי הסברה (לרשימת המוקדים המלאה). כל מוקד יופעל על ידי קבוצת פעילים מקומית שכוללות אנשים עם מוגבלות לצד פעילים בתנועות הנוער, וניתן יהיה למצוא בו חומרי הסברה אודות נגישות המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות והפעלות קצרות וחווייתיות.  תושבים שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לחתום על אמנת "מחויבות התושבים", הקוראת לכל אזרח לדרוש נגישות .
עוד במסגרת הפעילות של הנציבות לקראת היום הבינלאומי, הושק קמפיין דיגיטלי באמצעותו יכול כל אזרח לקחת חלק בתהליך מיפוי ליקויי הנגישות במרחב הציבורי. הקמפיין מבקש מהציבור הרחב, ומאנשים עם מוגבלות בפרט, לגלות ערנות בנוגע למצב הנגישות בסביבתם ולדווח לנציבות, באמצעות תיוג ההאשטג #אלתגבילואותי, בצירוף אמירה אישית ותמונה של המפגע.
דף הפייסבוק של נציבות שיוויון זכויות- עשו לייק והצטרפו! https://www.facebook.com/NetzivutMugbaluyot

חשבתם על זה?  לאדם נכה למשל כשאין נגישות, אדם עם מוגבלות אינו יכול להגיע למקום שהוא רוצה – להשתתף באירוע משפחתי, להגיע לעירייה או לבנק, לקנות בחנויות.חובה עלינו לדאוג לדווח ואף לשלוח מכתבים לעיריה/קניון כל מקום חסר נגישות ע"מ שיטפלו בבעיה.
הרעיון הוא שכאשר נתקן את הסביבה – כאשר הסביבה תהיה נגישה ומקבלת– אדם עם מוגבלות יוכל להיות חלק ממנה.

 

אז איך אפשר להשתתף ביום הנגישות?

  1. כתבו פוסט בפייסבוק, בוווטסאפ , ברשתות החברתיות על החוויות ממקום נגיש או לא נגיש.
  2. הוסיפו את התגית:  #אלתגבילואותי
  3. הוסיפו תמונה וסמנו את המיקום בו צולמה התמונה, ביצוע צ'ק-אין
  4. כדאי ומומלץ לתייג את הרשות המקומית האחראית על המקום, או את הגוף האחראי על המקום.
  5. ניתן לתייג גם את נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בפייסבוק, או לשתף בדף שלנו.
  6. איך מתייגים? כתבו קודם את הסימן @ ובחרו את הגוף הרלוונטי מתוך הרשימה שתופיע (הגוף יופיע ברשימתכם במידה ועשיתם Like).
 #אלתגבילואותי

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה